چرا برج پیزا کج شد ؟

برج پیزا

لیو پرواز

شاید بارها برج کج پیزا به گوشتان خورده باشد و از خودتان بپرسید مگر می‌شد برجی کج باشد و سقوط نکته؛ و یا سوا لاتی مانند این، راستی چرا این برج کج شده است؟ آیا این برج کج طراحی‌شده بود؟ آیا کج شدن برج به خاطر یک اشتباه محاسباتی در طراحی برج بوده است یا نه در هنگام ساختن کج شده است و هزاران سؤال دیگر.

در این مقاله من رسول توکلی علت کج شدن برج پیزا به همراه خاطرات خود از سفر به شهر پیزا و بازید از این برج زیبا برایتان می‌نویسم.حتماً” در تور  بازدید از شهر پیزا را از ارتفاع بالای برج از دست ندهید.

این برج در شهر پیزا در استان زیبای توسکانا ایتالیا در کنار رود آرنو در میدان دومو شهر پیزا در کنار کلیسای سانتا ماریا قرار دارد. شروع ساخت این برج از سال 1173 میلادی شروع شد. این برج با کج شدنش امروزه یکی از مقاصد اصلی گردشگران در سفر به ایتالیا هست. به شما توصیه می‌کنم در تور ایتالیا بازدید از این برج کج زیبا را از دست ندهید.اگر میخواهید اطلاعات کامل در مورد سفر به شهر پیزا داشته باشد میتوانید از تور  ما را مطالعه کنید.

 

برج پیزا
پیزا-لیو پرواز

مشخصات فنی برج پیزا

ساخت برج پیزا در سال 1173 شروع شد، این برج در 8 طبقه و به ارتفاع 55 متر و به وزن 50/14 تن است .قطر بیرونی آن 16 متر و قطر داخلی آن 7 متر است به عبارتی ضخامت دیواره‌ها حدود 4.50 متر است .پس از رسیدن برج به طبقه سوم یعنی ارتفاع 23 متری به علت سست بودن خاک محل بنای برج ، برج شروع به کج شدن کرد، چراکه جنس زمین‌های شهر پیزا آبرفتی است ، که معمولاً ترکیبی از شن ، خاک رس و صدف است .و معمولا” این جنس خاک تحمل بارهای سنگین را ندارد.که پس‌ازاین اتفاق ساخت برج متوقف شد.

 

برج کج پیزا
برج پیزا-لیو پرواز

چرا برج پیزا سقوط نکرد؟

چندین عامل در کنار یک‌دیگر مانع از سقوط برج گردید :

از عواملی که باعث نجات برج از سقوط شد توقف عملیات ساخت برج بدلیل جنگ بین دو شهر پیزا و جنوا بود.از عوامل دیگر که مانع از سقوط برج و فرونریختن آن شد، این بود که  هرروز خورشید بر سمت جنوبی برج می‌درخشد که از شرق در صبح شروع می‌شود و در غرب عصرها غروب می‌کند و این تابش مستقیم خورشید باعث افزایش دمای برج در سمت جنوبی می‌شود و درنتیجه افزایش ارتفاع برج در سمت جنوب می‌شود درحالی‌که سمت شمال برج به دلیل نتابیدن خورشید ارتفاع آن هیچ‌گونه تغییری نمی‌کند و با استفاده از عکس‌های هوایی گرفته‌شده برج در جهت جنوب وجوب شرقی کج شده است.و در نهایت بررسی مجدد هندسه برج توسط مهندسان مشاور .

برج پیزا
پیزا-لیو پرواز

ادامه برج چگونه ساخته شد؟

دولت ایتالیا به دلیل اهمیت کج بودن این برج در صنعت گردشگری شهر پیزا، سعی بر کج  نگه‌داشتن برج و تکمیل آن داشت. سرانجام یک گروه از مهندسین پرتغالی پس از به برسی برج تصمیم گرفتند که یک وزنه تعادل از جنس سرب و به وزن 800 تن بر برج نصب کنند. و پس‌ازآن شروع به ادامه تکمیل برج کردند، و در سال 1993 با زاویه شیب  کمتر از 4 درجه ساخته شد و در حال حاضر برج پایدار است مگر زلزله‌ای باعث رسیدن خسارت به آن شود.برج در سال 1987 به همراه میدان دومو به ثبت یونسکو رسید.

در بالای برج 7 ناقوس به وزن کل 5/3 تن قرار دارد که هرکدام برای یک نت اصلی موسیقی در نظر گرفته‌شده است. برای رفتن به بالای برج از طریق راه‌پله موجود در داخل برج که تعداد آن 297 عدد است، امکان‌پذیر است. جالب بدانید اغلب توریست‌ها وقتی در کنار این برج قرار می‌گیرند، ژست خاصی برای عکاسی می‌گیرند و با دست‌ها و پاهایی که در کنار برج قرارمی دهند تا با اصطلاح از افتادن برج جلوگیری کنند.

لیو پرواز
لیو پرواز مجری تور ایتالیا

2 thoughts on “چرا برج پیزا کج شد ؟

  1. Zohreh abdi says:

    سلام یک سوال در مورد کج بودن برج پیزا داشتم آیا موقع بالارفتن از پله های داخل برج کج بودن برج احساس می شود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *